מיגון ומיסוך קרינה מארון חשמל ביתי או מרשת החשמל בבניין ע”י מהנדסי גלית

אנשים נחשפים בד”כ לקרינה מגנטית בתר של 50Hz ובעוצמה של 2-2000 מיליגאוס, חשיפה זאת נגרמת בדר”כ מקרבה לחוות השנאה, מגיני רשת חשמל, מקורות משניים, נקודות סעף, וחדרי חשמל. אנשים אלה בד”כ אינם מודעים לסכנת החשיפה. כאשר היא מתגלה, באחריות בעל המבנה לדאוג למיגון, אחרת הוא חשוף לצעדים משפטיים מצד הדיירים/ עובדים.

ישנן 3 דרכים עיקריות להקטנת החשיפה לקרינה המגנטית:

  1. להזיז את האוכלוסייה למיקום חליפי.
  2. לבנות מיגון סביב המקור הקורן.
  3. לבנות מיגון סביב האוכלוסייה.

בד”כ לא רצוי, במיוחד במקרים בהם שטח המגורים/עבודה מוגבל, לפנות חדר שלם או מספר חדרים החשופים לשדות מגנטיים בעוצמה גבוהה. במקרה כזה, החלופה היחידה הקיימת היא מיגון מגנטי.

האם למגן את המקור או את החדר?
זוהי השאלה העיקרית. באופן כללי, כאשר הדבר ישים פיזית, מיגון סביב מקור הקרינה (למשל קרינה מארון חשמל ביתי) הוא החלופה האפקטיבית יותר הן בהיבט התוצאות והן בהיבט העלות. יחד עם זאת, במידה וקיימים מספר מקורות קרינה, יתכן ולא תהיה כדאיות כלכלית למגן כל אחד מהם, ויהיה עדיף למגן את החדר בו שוכנים האנשים.

קיימים שני סוגים עקרוניים של מגיני קרינה מגנטית ב-50Hz:

  1. מגינים כולאי שטף– בנויים מסגסוגת של 80% ניקל ו-20% ברזל, מה שמעניק להם תכונות פרומגנטיות וחדירות מגנטית (פרמאביליות) גבוהה. מגינים אלה מקיפים את המקור המגנטי וחוצצים בינו לבין האזור שאותו רוצים למגן. שטף הקרינה המגנטית מעדיף להתפשט בחומר בעל הפרמאביליות הגבוהה מאשר להתפשט לאזור הממוגן.
  2. מגינים מנחיתים– מבוססים על הפסדי אנרגיה שנוצרים עקב זרמי מערבולת (eddy currents), שנוצרים בחומרים בעלי מוליכות גבוהה (לדוגמא נחושת, ברזל, פלדה וכו’). כאשר חומר שכזה נחשף לשדות מגנטיים שמשתנה בזמן (50 Hz), השדות משרים (induce) בתוכו זרמים שנעים במסלולים מעגליים סגורים המאונכים לכיוון השדה. בהתאם לחוק לנץ, זרמים אלה יוצרים שדות מגנטיים בעצמם, אשר מבטלים את השדות המגנטיים שהישרו את זרמי המערבולת, ובכך מושג אפקט של מיגון.

מקדם המיגון (Shielding Factor – SF), הוא היחס בין עוצמת השדה המגנטי המתפשט באזור הממוגן לבין עוצמת השדה המגנטי המקורי, ובעצם נותן מדד על טיב המיגון.

תוכן המיגון תלוי במספר גורמים: המקסימום בין העוצמה המקסימלית החזויה של השדות המגנטיים הנובעים ממקור בתדירות של  50Hz(גודל וקיטוב), לבין עוצמת השדה המגנטי של כדה”א, המבנה הגיאומטרי של המיגון, סוגי החומר, פרמאביליות, השראיות ורוויה, כמו גם מספר שכבות המיגון.

מגינים קטנים ומוכלים בתוך המערכת הקורנת, ניתנים לתכנון פשוט יחסית, ע”י נוסחאות קבועות שמנחות את המהנדסים לתכנון פונקציונלי, אך לא בהכרח אופטימלי. לאחר בניית אב-טיפוס, מודד המהנדס את מקדם המיגון, ומבצע התאמות בתכנון (תוספת חומר, שכבות, כיפופים וכו’) על מנת להשיג את רמת המיגון הנדרשת. תכנון מיגון הינו יותר אמנות מאשר מדע מדויק, במיוחד בתכנון של מיגון לאזורים גדולים ומפני מקורות קרינה מארון חשמל ביתי או מקורות קרינה מרובים אחרים. על כן חשוב לעבוד ביחד עם חברה בעלת ניסיון וותק בתחום בעת התאמת המיגון.

היתרון שלנו
הוא ביכולת להתאים את סוג המיגון האופטימאלי למבנה ולאופי השהייה בו. ע”י בניית תוכנית מיגון אופטימאלית. עם ניסיון רב, ידע מתקדם והציוד הטוב ביותר – אנו מבטיחים להרחיק את הקרינה לצמיתות.

מיגון קרינה מארון חשמל ביתי או בחדר הסמוך ללוחות מיתוג. הצלחנו להנחית את הקרינה מ- 280 מילי גאוס לפחות מ 2 מיליגאוס.